GERÇEK FORUM
Nisan 17, 2014, 06:10:53 ÖÖ *
Merhaba, Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya üye olun.

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz
Duyurular:
 
   Ana Sayfa   Yardım Ara Takvim Giriş Yap Kayıt  
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Belde belediyeleri kapatılacak mı?
editor
Ziyaretçi


E-Posta
« : Aralık 26, 2007, 06:49:03 ÖS »

    İSTANBUL’a 5 yen ilçe haberimiz bölgeyi şöyle bir sarstı. Deyim yerindeyse bomba gibi düştü. Beş yeni ilçe ve belde belediyelerin kapatılması haberimiz öncelikle şu soruyu sordurdu: Belediye başkanları, belediye personeli, mal varlıkları ne olacak? Ne olacağının yanıtları, Belediye Kanununun ilgili maddelerinde çok açıkça yazılı.
     Asıl önemli olan şu, bölgemizde bulunan tüm belediye başkanlarına yazılı açıklama göndererek yanıtlarını istememize rağmen kimse yanıt göndermedi. Belde belediye başkanlarından televizyon programına katılmasını istedik, kimse çıkmak istemedi. İlginçtir; hadi AK Partili belediye başkanlarının çıkmamasını anlamak mümkün ancak, muhalefet partilerinin başkanları bile çıkmak istemediler. Çünkü herkes beklemekten yana.

      İktidar oy dağılımını hesaplayacaktır

        Dünkü köşe yazımızda belirttik; bizim kişisel tercihimiz belde belediyelerin kapatılması değil. Aksine günümüz dünyasında merkezi iktidarların yetkileri yerel iktidarlara aktarılırken, yeni merkezler yaratmanın yanlışlığıdır asıl söylemek istediğimiz.
       Belde belediyelerin kapatılması, kimilerinin birleştirilme kararının bir ay içersinde TBMM’ye getirilmesi gerekiyor. Çünkü uygulamanın hayata geçirilebilmesi için yerel seçimler Mart 2009 yılında yapılacağı için, en az bir yıl önce Mart 2008 yılında yasanın TBMM’den çıkması gerekmektedir.
       Haber sonrasında aldığım bilgilere göre, dün yazmadığım başka bir ilçe birleştirme olayı ise şöyle. Beylikdüzü ilçe oluyor, Gürpınar ve Yakuplu belde belediyeleri kapatılarak ilçeye dahil ediliyor. Esenyurt ilçe yapılıyor, Kıraç ve Bahçeşehir belde belediyeleri kapatılarak ilçeye dahil ediliyor.
       Görünen o ki, beldelerin kapatılması ve ilçe sayısı artırılarak birleştirilmesi ya da mevcut ilçelere dahil edilen birleştirme yapılmasında iktidarın tercihleri önemli olacak. Çünkü son seçimlerde alınan oylar ve dağılımlar, birleştirme yapıldığında hangi partinin öne çıkacağı gibi değerlendirmeler göz önünde bulundurulacak ve iktidar partisinin seçimleri kazanmasını zorlaştıracak birleştirmelerden kaçınılacağıdır.

        Nüfusu 2 binin altındaki belediyeler kesinlikle kapatılacak

      İçişleri Bakanlığı komisyonunda muhalefet partileri üyeleri de bulunmaktadır. Muhalefet partilerinin belde belediyelerinin kapatılması için ortaya koyacakları politikaların ve sonrasında yasallaştığında Anayasa Mahkemesi’ne yapılacak itirazlar önemli olacaktır. Burada mutabakatla bir yasanın çıkmasının da zor olacağını görüyorum.
       5393 Sayılı Kanun'da belediyelerin kapatılması ve birleştirilmesi ile ilgili 11. maddesi çok açık. 2009 seçimlerinden nüfusu ya da  seçmen sayısı 2 bin altında olan belediyeler büyük ihtimalle kapatılacak. Diğer beldelerin kapatılması ve yeni ilçeler yapılması ise, AK Parti'nin vereceği kararla olacaktır. Tabi Başbakan Erdoğan'ın bu konuya nasıl baktığı daha önemlidir diye düşünüyorum.
       Bin not daha. Düşünün; Türkiye'nin nüfusu 70 milyonun altında çıkıyor. Bu ne demek? Şu nüfus oranlarımız şişirme. Bunun en önemli nedenlerinden biri de bu belde belediyecilik anlayışı değil mi? Belki bu konuya bir de bu yönden bakılabilir. Anadolu'da bulunan belde belediyelerini bir göz önünde bulundurduğumuzda, kararı mantıklı algılayabiliriz. Ancak ‘Bu karar İstanbul için ne kadar doğru?’ Sorusunun yanıtı benim için 'hayır'dır.

        Karşıt bir görüş

       Sendikacı ve Yazar Yıldırım Koç'un yerel yönetimlerin yetkilerinin artırılması ile ilgili (ya da belde belediyelerinin sayısının da artırılması olarak düşünülebilir) yazdığı raporun şu bölümleri oldukça ilginç. Farklı düşünmemiz konusunda göz önünde bulundurulacak bir çalışma olduğunu düşünüyorum. Benim gibi yerinden yönetimlerin yaygınlaştırılması ve daha çok yerel belediye açılmasını savunanların görüşlerine tezat olacak bir görüşü sizinle paylaşmak istiyorum.

                                                         taratci@e-gercek.com


        Merkeziyetçilik ve ademimerkeziyetçilik

        "Merkezi idare demokratik değildir, yerel yönetim demokratiktir" gibi bir anlayış, hatalıdır. Demokratik merkezi idare ve yerel güçlerin doğrudan baskısı altında antidemokratik yerel yönetim de olabilir. Yerel (mahalli) düzeyde sendikalar ve diğer demokratik kitle örgütleri yeterince güçlü değilken aşiretler, tarikatlar, sermaye grupları, tefeciler, tüccarlar çok örgütlü ve güçlüdür. Devletin temel hizmetlerinin sunuluşunda bugünün koşullarında yerelliği savunmak, birçok durumda, halkın çıkarına değil, aleyhinedir.     Aşiretler reislerinin, tarikatlar şeyhlerinin, sermaye gruplarının, tefecilerin, tüccarların yerel yöneticileri etkileme güçleri, demokratik kitle örgütlerininkinden çok daha fazladır.
        Hizmetin yerel düzeyde götürülmesi, kaynakların daha verimli ve etkili kullanımına da yol açmayabilir.  Yerel düzeyde uzman personel bulmak daha zordur. Yerel düzeydeki yöneticiler, yörenin zaten güçlü gruplarının baskılarına daha fazla açıktır. Ayrıca, yerel düzeyde keyfiliği önleyecek denetim mekanizmaları çok daha zayıftır. İmar planlarının değiştirilmesinde yaşananlar bu yetersizliklerin açık örnekleridir. Ayrıca, gecekonduların önlenememesi de yerel yönetimlerin bugüne kadarki başarısızlıklarının önemli örneklerinden biridir. Diğer taraftan, belediyelerin personel politikalarındaki başarısızlık, merkezi idarenin yetkilerinin, gücünün ve personelinin yerel yönetimlere devredilmesi durumunda yaşanacak sorunların da habercisidir.
       Birçok belediyede siyasal kaygılarla işe alınan işçiler, bazen yıllarca aylıklarını alamamıştır. Bu ve benzeri nedenlerle, hizmetin yerel yönetimler aracılığıyla götürülmesi, daha iyi bir hizmet anlamına da gelmemektedir.
       Denetim mekanizmalarının zayıflığı nedeniyle, belediyelerde israf ve yolsuzluk, merkezi idarede saptanandan daha fazladır. Yerel yönetimlerin gerektiğinden fazla yetki ve güçle donatılması, başka açılardan da sorunlar yaratmaktadır.
       Yerel düzeylerde verilen kararlarda, yerel birimler, doğal olarak yerel düzeyin çıkarlarını önde tutmaktadır. Ancak bunlar, ülke bütünlüğünün uzun vadeli çıkarlarıyla çelişebilmekte ve hatta çatışabilmektedir.
        Ayrıca, yeni iletişim teknolojisi, hizmetlerin ve üretimin merkezi düzeyde yönetilebilmesine ve denetlemebilmesine olanak tanımaktadır. Bu koşullarda, sağlanan hizmetin etkinliği açısından, merkeziyetçilik  ademimerkeziyetçilik tartışması anlamını yitirmiştir.
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

MySQL ile Güçlendirildi PHP ile Güçlendirildi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 Geçerli! CSS Geçerli!